Zakładasz stronę internetową dla firmy? Rozważnie dobierz domenę

W toku ostatnich trzydziestu lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego jak i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę www. A pierwszym etapem ku temu jest dobór i rejestracja domeny.

Jak dobrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?

Dobór domeny, a szczególnie tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, że jest właściwa do profilu jej działalności i terenu działania. To istotne, bowiem jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, trudno będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasze przedsiębiostwo działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest zastosowanie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Podmioty o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, elblag.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować też inne interesujące je domeny państwowe, np. .pt (Portugalia), .be (Belgia) czy .cz (Czechy), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo zdecydować się bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Oczywiście są także rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .gov, .edu, .blog, .org.

Dobrze przeanalizuj też wybór nazwy głównej domeny

O wiele więcej planowania zabierze z pewnością selekcja nazwy głównej w domenie. Tutaj musimy wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli firma istnieje już w świadomości klientów, warto zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to winniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która zarazem jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z daną branżą gospodarki i poszukajmy ciekawych skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, żeby wybrana nazwa główna nie łamała zasad ortografii (chociaż naturalnie nie będzie zawierać znaków diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie istnieje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo sporów sądowych.