Certyfikaty SSL – nie lekceważ bezpieczeństwa danych użytkowników

W XXI w. kwestie bezpieczeństwa cybernetycznego stały się jednymi z najistotniejszych tematów z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze kilkanaście lat temu zakupy przez internet były rzadkością, bankowość internetowa była w powijakach i nie słyszało się na co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów dużych marek. Wraz ze wzrostem świadomości, że informacje przekazywane za pośrednictwem internetu powinny być strzeżone, rozpowszechniło się zastosowanie na witrynach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już standard.

Z jakiego powodu certyfikaty SSL są w dzisiejszych czasach konieczne?

Współcześnie większa część świadomych użytkowników internetu zanim założy konto w sklepie internetowym, wpisze dane do formularza czy dokona zakupu karta kredytową, najpierw sprawdza czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się charakterystyczna zielona kłódka. Jeśli więc na stronie firmy, domu kultury, kliniki, ubezpieczyciela, organizacji czy nawet zwykłego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek dane, powinna mieć ona wdrożony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i prześle za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL minimalizują znacznie ryzyko przejęcia lub zmiany danych przez obce podmioty oraz uniemożliwiają przekierowaniu na inne, niepożądane i groźne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, podnosi zaufanie klientów i informuje ich o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? Wszystko zależy od tego ile domen i subdomen chcemy zabezpieczyć. Certyfikat SSL Wildcard chroni pojedynczy adres domeny i wszystkie jego subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL pozwala zabezpieczyć do 100 domen i subdomen. Najpopularniejszy certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza pojedynczą domenę, zda egzamin w przypadku małych stron internetowych czy blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest dedykowany dla stron korporacyjnych, branży e-commerce oraz organizacji pozarządowych.

Użycie certyfikatu SSL może wpłynąć na pozycję witryny

W ostatnim czasie znaczenie certyfikatów SSL wzrosło też z innego powodu. Przeglądarka Chrome, która jest aktualnie najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać witryny nie posiadające certyfikatu SSL za potencjalnie groźne dla internautów (w pasku adresu pojawia się informacja “Niezabezpieczona”). Od tego również czasu zapewnienie bezpieczeństwa danych wprowadzanych na stronie stało się jednym z niezmiernie istotnych czynników rankingowych, który jest brany pod uwagę przez algorytm Google podczas określania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeżeli zależy nam na zwiększeniu szans na osiągnięcie dobrych pozycji przez naszą stronę, nieważne czy to witryna firmowa czy prywatna, założenie certyfikatu SSL wydaje się niezbędne.