Czy adres URL może być “przyjazny”? Czy istnieją dobre praktyki dotyczące tworzenia adresów URL, których zastosowanie może mieć wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania i zwiększenie współczynnika CTR? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na powyższe pytania.
Czym jest adres URL i z czego się składa?
Skrót URL (ang. Uniform Resource Locator) kojarzony jest przede wszystkim z adresem strony internetowej, jednak ten ujednolicony format adresowania służy do określania lokalizacji wszelkich rodzajów zasobów dostępnych w Internecie i w sieciach lokalnych, a więc stron internetowych, usług FTP czy usług poczty elektronicznej.
Adres URL wskazujący na witrynę internetową składa się z kilku elementów:
- protokołu (http lub https, jeśli strona posiada wdrożony certyfikat SSL),
- subdomeny, która jest opcjonalna (np. www, sklep, galeria itp.),
- domeny,
- ścieżki zasobu.
Przyjazne adresy URL nie tylko dla internautów
O ile dla użytkownika nawigującego po stronie internetowej wygląd adresu URL nie jest najważniejszy, o tyle może on już wpływać na klikalność w link w wynikach wyszukiwania. Adres URL prezentowany w SERP powinien być czytelny dla użytkownika i jasno informować o tym, jaką treść znajdzie on na stronie po jego kliknięciu. Z roku na rok internauci są coraz bardziej świadomi potencjalnych zagrożeń w sieci, dlatego z nieufnością podchodzą do wszelkich linków, które już na pierwszy rzut oka wyglądają podejrzanie. Nie dziwi zatem, że użytkownik szukający w wyszukiwarce usług hydraulicznych szybciej kliknie w link:
https://znajdz-hydraulika/warszawa/jan-kowalski
niż: https://znajdz-hydraulika/warszawa/eo938ksot |
Prosty adres URL sprzyja również zapamiętywaniu linku, który prowadzi do strony. Użytkownik łatwiej zapamięta część, a być może nawet cały adres URL prowadzący np. do produktu w sklepie, jeśli nie będzie się on składał z przypadkowego ciągu liter i cyfr wygenerowanego przez szablon CMS.
Ale struktura i wygląd adresu URL ma także wpływ na to, jak stronę postrzega algorytm Google. W dużym stopniu przekłada się na możliwości pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania, co jest istotne szczególnie w e-commerce.
Jeśli w adresie URL znajdą się frazy kluczowe prawidłowo dopasowane do kategorii lub produktu, pozwala to robotom indeksującym Google lepiej zrozumieć, co zawiera dana podstrona. W konsekwencji taka strona zwiększa swoje szanse na wyświetlanie się wysoko w wynikach wyszukiwania na daną frazę.
Jak tworzyć przyjazne adresy URL? Poznaj 6 głównych zasad.
Wykorzystaj research fraz
Strukturę adresów URL w miarę możliwości należy ustalić już na etapie projektowania strony. W przypadku tworzenia stron, a już na pewno na etapie planowania sklepu internetowego, warto przeprowadzić dokładny research fraz kluczowych i na jego podstawie wyselekcjonować frazy, które zostaną wykorzystane w nazwach poszczególnych podstron czy katalogów i produktów.
Oczywiście fraz należy używać z głową, starać się nie powielać tych samych fraz w adresach kilku podstron ani nie “przeładowywać” adresu zlepkiem kilku fraz.
Pamiętaj o SSL
Dla algorytmu Google certyfikat SSL jest zaledwie jednym z setek czynników rankingowych. Natomiast dla przeciętnego użytkownika internetu jest to obecnie jeden z najważniejszych elementów, na które zwraca on uwagę przed kliknięciem w nieznany link. Przyjazny adres URL to URL wzbudzający zaufanie i bezpieczny dla użytkownika.
Im prościej, tym lepiej
Jak wspomniałam wcześniej, przyjazny adres URL powinien być prosty do odczytania i zapamiętania. Jedną z dobrych praktych tworzenia stron internetowych jest reguła 3 kliknięć głębokości, a więc taka konstrukcja witryny, aby – zaczynając od strony głównej – można było dotrzeć do każdego jej elementu wykonując zaledwie trzy kliknięcia.
“Płytka” struktura tego typu pozwala użytkownikowi szybko znaleźć niezbędne informacje lub produkty na stronie, a przy okazji przekłada się również na bardzo prosty adres URL, dobrze rozumiany zarówno przez internautów, jak i roboty indeksujące.
Używaj separatorów w adresach URL
Jeśli w adresie występuje ciąg kilku słów, korzystaj z separatorów, które je rozdzielą, dzięki czemu ich odczytanie i zrozumienie będzie dla użytkownika łatwiejsze. Najlepszym wyborem będzie wykorzystanie w tym celu myślników, które są prawidłowo odczytywane jako separator zarówno przez ludzi, jak i roboty indeksujące.
Google nie zaleca użycia podkreślników w charakterze separatora. Być może jest to spowodowane tym, że roboty w przeciwieństwie do ludzi traktują ten znak nie jako separator a znak konkatenacji, więc jego użycie w celu rozdzielenia wyrazów mija się z celem.
Omijaj znaki diakrytyczne
Nie korzystaj też w adresie URL ze znaków specjalnych i polskich znaków diakrytycznych. Dlaczego? Po pierwsze mogą one powodować problemy z indeksowaniem się strony, a po drugie, możliwość dodawania znaków diakrytycznych w adresach stron www jest stosunkowo nową opcją i ich obecność u większości internautów nadal wzbudza nieufność co do intencji strony.
Optymalizuj nazwy plików
Pamiętaj, że adres URL to adres prowadzący do wszelkich zasobów, a więc również do plików graficznych oraz dokumentów. Zwróć uwagę na nazwy plików udostępnionych w obrębie swojej strony, gdyż są one widoczne w adresie URL jako element ścieki zasobu. Nazwy pliku warto zoptymalizować tak, aby zawierały ważne słowo kluczowe lub aby poprawnie określały, co znajduje się dokumencie (np. “Regulamin”, “OWU”), przy czym należy pamiętać, że nazwy złożone z kilku słów także warto rozdzielić separatorem.Dbałość o właściwą strukturę i wygląd adresów URL z czasem przynosi wymierne korzyści zarówno w obrębie SEO strony, jak i jej UX. Przekłada się także na zwiększenie współczynnika CTR w wynikach wyszukiwania, dzięki krótkim, jasnym w odbiorze linkom, które wzbudzają od razu zaufanie internautów do witryny.
Źródło tekstu: https://seo4.net/blog/seo/adres-url-jak-powinien-wygladac-o-przyjaznych-url-ach/